ضرورت افزایش شش برابری سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای تا پایان برنامه هفتم توسعه

در نشست برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه ای و شیلاتی تاکید شد

به گفته مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی، طبق آمار موجود، سطح زیر کشت گلخانه‌ها در حال حاضر حدود 20 تا 25 هزار هکتار است که این میزان قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه به 48 هزار هکتار برسد و در برنامه هفتم توسعه نیز بر افزایش آن به 150 هزار هکتاری هدفگذاری شده است.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، همزمان با ششمین نمایشگاه بین‌المللی کشاورزی آیفارم که از 25 تا 28 مهرماه سال جاری در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برگزار شد، نشست تبیین برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با حضور دستیار ویژه معاونت علمی در توسعه بازار اقتصاد دانش بنیان و مدیرکل دفتر توسعه اقتصاد دانش بنیان و مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از فعالان حوزه گلخانه، تولید‌کنندگان، تأمین کنندگان نهاده‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و شرکت های دانش بنیان برگزار شد، اهداف و برنامه‌های معاونت در توسعه شهرک های گلخانه‌ای و شیلاتی تشریح و روش های حمایت از پروژ‌ه‌های دانش بنیان در راستای ارتقاء زنجیره ارزش محصولات گلخانه ای ارائه شد. 

ابراهیمی، مدیر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه و شیلاتی ضمن اشاره به روند رو به رشد تقاضا برای تأمین غذای سالم و با توجه به شرایط اقلیمی، آب و هوا و محدودیت های منابع بر ضرورت استفاده از روش‌های  فناورانه به منظور افزایش بهره‌وری تأکید کرد و تولید در محیط‌های کنترل شده و  باحداقل مصرف منابع و حداکثر بهره وری را برای تامین غذای مورد نیاز ضروری دانست. 

وی، امنیت غذایی را پیش نیاز و یکی از عوامل اصلی امنیت ملی برشمرده و تامین مواد غذایی و امنیت غذایی را تامین کننده و به نوعی راهبرد اساسی استقلال جوامع معرفی کرد.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به آمار موجود و اهداف مد نظر در حوزه کشاورزی، بر اهمیت استفاده از روش های فناورانه و نوآورانه برای دستیابی به اهداف مورد نظر تأکید کرد. براساس اسناد بالادستی، تولید فعلی کشاورزی حدود 123 تا 130 میلیون تن است که بایستی در سال 1411 به 160 میلیون تن برسد. در این میان، میزان تولیدات گلخانه‌ای هم باید از سه تا چهار میلیون تن فعلی به حدود 15 میلیون تن در سال 1411 برسد. همچنین طبق آمار موجود، سطح زیر کشت گلخانه ها در حال حاضر حدود 20 تا 25 هزار هکتار است که این میزان قرار بود در پایان برنامه ششم توسعه به 48 هزار هکتار برسد و در برنامه هفتم توسعه نیز هدف 150 هزار هکتاری برای آن تعیین شده است.

از طرفی کل آب مصرفی کشاورزی از 70 میلیارد متر مکعب فعلی باید به حدود 51 میلیارد متر مکعب برسد. براساس این داده‌ها ضروری است ضمن کاهش مصرف آب، تولیدات بخش کشاورزی نیز افزایش یابد که این مهم جز با تکیه بر فناوری و روش‌های دانش‌بنیان امکان پذیر نخواهد بود. در این راستا برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی با همکاری خبرگان و متخصصان در معاونت تشکیل شده و توافق نامه‌ای نیز با وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد همگرایی و هم افزایی در پیشبرد برنامه‌ها منعقد شده است

ابراهیمی در پایان افزود مهم ترین هدف معاونت علمی، ایجاد و توسعه شهرک های گلخانه‌ای و شیلاتی دانش بنیان با رسوخ و نفوذ دانش و فناوری در زنجیره ارزش است و در این راستا معاونت علمی آمادگی دارد تا  از طرح‌ها و پروژه‌های پیشران اقتصادی با هدف دانش بنیان سازی زنجیره ارزش و تحقق اقتصاد دانش بنیان در حوزه گلخانه و شیلات حمایت‌های لازم را به عمل آورد.

 در ادامه، سلطانعلی‌زاده، دستیار ویژه معاون علمی رئیس جمهور در توسعه بازار دانش بنیان رسالت اصلی معاونت علمی را الگوسازی دانش بنیان در زنجیره ارزش صنایع مختلف برشمرده و بر نقش خبرگان، متخصصان و شرکت‌های دانش بنیان و فناور در این مسیر تأکید کرد.

وی افزود: باتوجه به شرایط اقلیمی کشور، محدودیت منابع از جمله آب و انرژی و ضرورت افزایش بهره‌وری در تولید محصولات گلخانه‌ای، توجه به توسعه مدل‌های بومی در ایجاد و ارتقاء زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌ای امری ضروری است و وظیفه اصلی معاونت علمی بهره‌مندی از روش‌های نوآورانه در توسعه این مدل‌هاست.

سلطانعلی‌زاده در پایان انواع روش‌های حمایتی معاونت علمی و استفاده از ظرفیت‌های قانون جهش تولید دانش بنیان را تشریح و از شرکت‌ها و مجموعه‌های حاضر دعوت کرد نسبت به ارائه نظرات، پیشنهادها و برنامه‌های خود به منظور بهره‌مندی از ظرفیت و توانمندی‌های موجود اقدام کنند.