تدوین مدل توسعه کسب و کارهای دانش بنیان حوزه گلخانه در قالب خوشه‌های تولیدی

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان حوزه گلخانه با حضور مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی معاونت علمی، نمایندگان شرکت شهرک‌های کشاورزی و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، متخصصان کشاورزی در حوزه گلخانه 30 مردادماه در محل ساختمان شماره 2 معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برگزار شد.

طی این جلسه که در راستای سلسله جلسات خبرگی برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی در حوزه گلخانه و با حضور 12 نفر از متخصصین مرتبط برگزار شد، گزارشی از اقدامات انجام شده برنامه ملی در حوزه گلخانه و راهکارها و روش‌های ارتقاء عملکرد و افزایش ضریب نفوذ فناوری در زنجیره ارزش و کسب و کارهای مرتبط با تولید محصولات گلخانه‌ای ارائه شد.

براساس گزارشی که از طرف شرکت مدیر طرح و کارگزار تخصصی این دفتر ارائه شد، مطالعاتی در حوزه بررسی وضعیت موجود زنجیره ارزش تولید محصولات گلخانه‌ای در حال انجام است که گزارش تفصیلی آن در مرحله بررسی نهایی بوده و به زودی منتشر خواهد شد. همچنین مدل توسعه کسب و کارهای دانش بنیان حوزه گلخانه در قالب خوشه‌های تولیدی با همکاری متخصصان و خبرگان مرتبط تدوین شده که مبنای برنامه‌‌ها و اقدامات دفتر برنامه ملی قرار می گیرد.

نسخه نهایی این مطالعات پس از بررسی‌های نهایی برای بهره‌ مندی جامعه خبرگی و فعالان مرتبط منتشر خواهد شد.

در ادامه و در زمینه بررسی طرح‌های پیشنهادی، براساس گزارش ارائه شده تاکنون تعداد 40 طرح در راستای توسعه و تکمیل زنجیره ارزش به دبیرخانه برنامه ملی ارسال و از این تعداد 25 طرح توسط شرکت مدیر طرح ارزیابی و تعداد 9 طرح جهت داوری و تصمیم گیری نهائی به کارگروه ارائه شد. در نهایت چهار طرح پیشنهادی پس از بررسی و تبادل نظر به تایید اولیه اعضای کارگروه رسید و مقرر شد سازوکار و برنامه اقدام هرکدام از طرح‌ها توسط شرکت مدیر طرح و مجریان تهیه شد.

در پایان این جلسه، حکم مشاور و مسئول کارگروه حوزه گلخانه از سوی مدیر برنامه ملی تفویض شد.